HannaH (14+)

... en uiteindelijk brengt niet de waarheid maar de openheid HannaH, Lars, Omar en Liza dichter bij elkaar en dan blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven....

Gaan we samen dansen of vechtend ten onder.

Over de voorstelling

De voorstelling HannaH ontstaat door een voortdurende spannende maar luchtige interactie van de personages met elkaar en met de leerlingen. Een voorstelling over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming en de universele angst voor 'anders zijn’.

HannaH is een originele en gedurfde voorstelling die tussen de leerlingen, het publiek, speelt in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal; om zo op te gaan in een wereld van herkenning gevat in een mix van urban dance, spoken word en poëzie.

Op een dag staan er vier nieuwe leerlingen in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots. Liza, het meisje met kiespijn tussen twee culturen. Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft. En HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet.

Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. Er ontstaat een spel van afwachten, aftasten, contact maken, territorium afbakenen, dierlijk snuffelen en ruiken, het spel van afstoten en aantrekken. Ze komen steeds verder uit elkaar te staan maar uiteindelijk brengt de openheid Omar, Lars, Liza, HannaH dichter bij elkaar en blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven.

HannaH is geschikt voor leerlingen voortgezet onderwijs vanaf 14 jaar, alle niveaus en lerarenopleidingen. 

Credits

REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof | ACTEURS  Marjolein van der Meer, Barbera Oppenheimer, Geoffri Bel, Kevin McKee | VORMGEVING Jan van Hoof | DRAMATURGIE & COACHING Anna van Hoof | DANS Nikisha Samson | PRODUCTIE Martine Temmink & Karen Savert | EDUCATIE Lukas Schmidt | KLEDINGADVIES Dago Oolthuis | PUBLICITEIT Hester Klein Tijssink | BOEKINGEN Sandro van der Leeuw | FOTOGRAFIE Yell & Yonkers  | GRAFISCHE VORMGEVING  Yell & Yonkers | TRAILER Ruut van der Beele

Mede mogelijk gemaakt door:

Provincie Gelderland, VSB Fonds, Gemeente Arnhem, Gemeente Nijmegen, Gemeente Utrecht, Janivo Fonds, SchoolsOut

Theater AanZ
Theater AanZ
VSB
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ
Nijmegen
Theater AanZ

Marjolein van der Meer

Marjolein van der Meer, afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Naast als werk als actrice, werkt Marjolein ook als simulatiepatiënt, theaterdocent en theatermaker binnen het amateurcircuit.

“Juist vanwege mijn grote passie voor spelen kijk ik er erg naar uit om door middel van een voorstelling, jong volwassenen aan het denken te zetten. Theater is in mijn ogen een mooi middel om confronterende en belangrijke onderwerpen op een creatieve manier aan te snijden. Je leert je op verschillende manieren te verhouden ten opzichte van de ander en van de wereld. Het zet je aan het denken over wie jij bent, wie de ander is en wat we met elkaar te maken hebben.”


Theater AanZ

Geoffri Bel

Odi Odi!
Geoffri Bel is de naam, acteren is m’n baan. Ik acteer vanaf mijn 10e en zat vanaf mijn 12e op de jeugdtheaterschool On Stage. Daar heb ik onder leiding/regie van Helen Kamperveen de basis van theater geleerd, en ik heb zelfs een paar hoofdrollen mogen vertolken. Enfin, ik heb gestudeerd aan de toneelacademie Artez, niet afgerond maar wel veel geleerd. Deze lessen gebruik ik nog elke dag tijdens een van mijn vele bezigheden. Het zij acteren, modereren, order picken, schrijven.

Ik leef voor en door kunst!
Lobi!


Theater AanZ

Kevin McKee

In 2020 studeert Kevin McKee af aan de opleiding Fontys Docerend Theatermaker in Tilburg. Tijdens zijn opleiding heeft hij met veel verschillende doelgroepen gewerkt, zowel amateurs als professionals.
 
''Ik ben blij om voor de tweede keer met Theater aanZ te mogen samenwerken. De thematiek en de publieksopstelling van de voorstelling HannaH spraken me meteen aan. Het is een voorstelling die voor zowel de leerlingen als acteurs spannend is om te spelen/om te zien. De thematiek ligt dichtbij de doelgroep en we spelen ook dicht op hun huid. Het is een voorstelling waar de taal direct is en personages elkaar niet sparen. Wat ik hoop is dat de leerlingen zich zullen herkennen in de worsteling om jezelf te durven zijn. Dat wat je naar de buitenwereld toont iets heel anders kan zijn dan wat er in je speelt. Zodat we uiteindelijk met minder oordeel, maar meer nieuwsgierigheid naar elkaar kunnen kijken.”  


Reacties

20 februari - Jenifer Bram - De Waerdenborch
Vandaag kwamen de acteurs van HannaH bij ons op school om 2 voorstellingen te spelen. Mooi om te zien dat de leerlingen sceptisch binnenlopen maar dat de acteurs hen al snel wisten te boeien, het was soms muisstil in het lokaal. Er gebeurt veel, het is erg interactief. Iets wat de doelgroep (vanaf 14 jaar) erg aanspreekt. De personages zijn actueel waardoor iedereen zich er makkelijk mee kan verbinden. Ik vond het acteerwerk super sterk, en het is een buitengewoon mooi theaterstuk. Ook waren de acteurs stuk voor stuk erg aardig en enorm betrokken bij de leerlingen. Aanrader!!
 

17 december 2021 - Bram, namens Stichting InDifferent
Ik was aanwezig bij de voorstelling HannaH. Naast het feit dat de voorstelling kwalitatief gewoon goed in elkaar zat, met sterk spel van de acteurs, die zowel binnen als buiten de voorstelling emotioneel geïnvesteerd leken, was het vooral bijzonder om te zien hoe het publiek ook onderdeel werd van de voorstelling. De groep jongeren die kwam kijken was heel gemêleerd. Dat zorgde voor een dynamiek waarbij er enigszins geschokt of met herkenning werd ingegaan op de racistische noten in de voorstelling, terwijl ik mezelf (als zijnde biseksueel) voornamelijk de homofobische opmerkingen herkende. De voorstelling is op zijn krachtigst wanneer het iets blootlegt over het publiek, je ziet meteen wie er ongemakkelijk wordt van homofobie, racisme, bodyshaming of vrouwenhaat. Ook het nagesprek werd een spiegel van de spiegel die de voorstelling zelf al was. Het was een best heftige middag met geëmotioneerde docente en soms opstandige leerlingen, maar ik was vooral onder de indruk. Al die dingen bij elkaar lijken mij het bewijs van de noodzaak van een voorstelling als deze.  

---

15 december 2021 door leerlingen van Maarten van Rossem, Arnhem
We vonden het een erg leerzame ervaring. We hebben veel geleerd over de maatschappij. De voorstelling gaat over wat de personages hebben meegemaakt in het leven. Over racisme, seksisme en discriminatie. We vonden het goed hoe ze hun emotie konden uiten, ook konden ze het goed verwoorden. 

---

16 november 2021 door Nancy, Lyceum Elst
Ik heb de voorstelling nu 2 keer gezien, maar het blijft een leuke voorstelling om naar te kijken. Het is een stuk van de realiteit die velen meemaken, maar mensen die het niet meemaken, realiseren zich dat niet. Het is dus een goede voorstelling om de realiteit zichtbaar te maken voor iedereen. De acteurs en actrices doen het ook heel goed en door hun kun je je goed inleven in de personages. Heel erg leuk en applaus voor de acteurs en actrices!

---

19 oktober 2021 door Michelle Schmitz, docent NSG Groenewoud
Onze school staat bekend als een tolerante plek waar jongeren zichzelf mogen zijn. Dat dit niet altijd door iedereen zo ervaren wordt en het gesprek daarover soms heel spannend is, bleek vandaag maar weer eens. Onze groepen waren er stil van. Genoeg om mee verder te werken, bedankt!

---

14 september door Delano - leerling VO
Ik vond de voorstelling zo enorm mooi, het heeft me heel erg geraakt, omdat ik mij zo erg kon verplaatsen in wat er gebeurde, echt enorm goed gedaan, onder andere scholen zouden ze deze voorstelling moeten spelen, want mensen leren er hopelijk echt van, groetjesss!

---

31 mei 2021 door Flynn - leerling VO
Ik heb het toneelstuk heel erg gewaardeerd. Ook omdat ik mezelf erin zie. Ik ben dan geboren als Tim maar ben erachter gekomen dat ik op jongens val en non-binair ben, met de naam die ikzelf fijner vind: Flynn. Heel erg bedankt voor deze voorstelling, ik heb ervan genoten. Ik denk ook dat andere queer jongeren dit zeer fijn vonden om te zien dat ze niet alleen zijn.

---

Leerling VO
"Ik wou zeggen dat ik de voorstelling echt super mooi vond. De dingen die daar gespeeld werden, gebeurt dagelijks en ik realiseerde me dat veel mensen daartegen aanlopen, waaronder ikzelf ook. Dank jullie wel voor de mooie voorstelling."

---

Twee leerlingen van Sint Jans Lyceum schreven deze prachtige recensie

---

Raymond Tassenaar, beleidsadviseur Cultuur bij Provincie Gelderland
'Ik was onder indruk van de voorstelling die jullie hebben gemaakt. Het was prachtig. Ik hoop dat HannaH de komende jaren nog door veel jongeren gezien zal worden. Want het is een mooie en krachtige manier om maatschappelijke issues onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.'

---

Zilla van der Stap, Gemeente Capelle aan den Ijssel
'Wat een verpletterende  voorstelling. Ik was er gewoon de hele dag van slag van, op een positieve manier. Gedurende de voorstelling zie je de concentratie toenemen en zodra jongeren in de gaten krijgen dat het ook over hen gaat en je niet weg kan kijken, ontstaat een mooi kantelpunt. Dan raken ze geboeid. Dat blijf ik erg knap vinden in jullie aanpak. Wat fijn dat er ruimte werd gegeven voor jongeren die wilden praten of vragen wilden stellen aan de acteurs. Je ziet dan zoveel leerlingen die blijven hangen en die behoefte hebben om hun verhaal te doen.'

---

Bernice Schutte, teamleider havo 4, 5
'De voorstelling sluit goed aan omdat je op zoveel en ieder op eigen wijze anders kan zijn dan anderen. En op een zeer kleurrijke, multiculturele school als de onze voorziet Hannah duidelijk in een behoefte.'

---
Anoniem
'HannaH gaat over hoe we allemaal verschillen in anders zijn. Wat ik bijzonder vond aan de voorstelling was de constante verandering in de dynamiek. Het ene moment voel je met tranen in je ogen mee met een karakter, en het andere moment maak je je boos om wat datzelfde personage zegt. Het zet je aan het denken over je eigen gedrag, en ik ben blij dat ik deze voorstelling heb meegemaakt.'

---

Joost Pluim, drama- en wiskundedocent SSGN
‘Alle personages van HannaH lopen rond op het SSGN. Als ik maar enigszins kan bijdragen dat er bruggen worden geslagen tussen deze personages en leerlingen een kijkje kunnen nemen wat er om gaat in de hoofden van elkaar, dan draag ik graag aan HannaH bij.’

---

Sabrina, docent VO school over haar bezoek aan HannaH
'Vandaag voelde ik mijn welkom op het Gerrit Rietveld College in Utrecht waar ik de try-out voorstelling ‘HannaH’ mocht bijwonen. Al jaren namen wij de voorstelling Lokaal G1.25 van Theater AanZ af. Ik was altijd zeer onder de indruk van hoe zij dat deden. Maar deze nieuwe voorstelling van Theater AanZmag er ook zijn! Wederom geweldig om te zien hoe krachtig theater kan werken. Deze mensen weten precies de juiste snaar te raken. De nieuwe voorstelling gaat o.a. over hoe wij de hele dag andere mensen labelen, een stempel er op drukken en in een hokje willen plaatsen. Het ging ook over de angst daarvoor en dat iedereen z’n eigen angsten en onzekerheden heeft. Het ging over groepsdruk, verwachtingen en over ‘gewoon jezelf mogen zijn’. 

Fijn dat straks in oktober al onze 2e klassers deze voorstelling te zien krijgen en gaan nadenken over deze onderwerpen. Want ‘eromheen’ kun je bijna niet. Verder neem ik ook wat praktische inzichten over opstelling van het lokaal waarin ze spelen èn voorwaardes voor de begeleiding die we in gaan zetten mee naar Winterswijk.’

Speelvoorwaarden

HannaH vraagt om een specifieke speelomgeving, de voorstelling speelt namelijk tussen de leerlingen in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal. De speellocatie van HannaH is hierom niet slechts een ruimte waar toevallig een voorstelling speelt; het lokaal is ónderdeel van de voorstelling.

Onze grote voorkeur gaat uit naar een dubbellokaal met een normale klasopstelling waarbij de leerlingen aan hun eigen tafel zitten. In het lokaal zijn 4 plekken vrijgehouden (zie ook de onderstaande publieksopstelling). Mocht dit niet aanwezig zijn op uw school dan spelen we graag in een stilte-/studielokaal of in een handenarbeidlokaal. Het lokaal mag geen geluidsoverlast ondervinden van derden.

In verband met deze speellocatie is de capaciteit vastgesteld op 60 leerlingen. De voorstelling duurt ongeveer 90 minuten, waarvan minimaal twee mentoren of leerkrachten. HannaH is geschikt voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (en in overleg voor tweede klassers) en speelt door het hele land. Beschikbaarheid en prijzen zijn op te vragen via boekingen@theater-aanz.nl. Vaste speeldag is donderdag.
 

Plattegrond voor HannaH (opstelling voor seizoen 2022-2023)

Educatie

De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Bij het kijken naar theater hoort ook het  het reflecteren op de voorstelling. Wij impliceren niet dat wij ons publiek iets komen leren, maar het is de bedoeling dat het publiek zelf een visie/idee vormt over de aangereikte thema's. Wij hebben niet alle antwoorden, maar zijn bereid om samen met ons publiek te gaan zoeken naar de mogelijkheden.

Wij dagen het publiek uit kleur te bekennen, van zich te laten horen en hun ideeën te delen. Bij iedere voorstelling bieden wij ook de mogelijkheid om de acteurs persoonlijk te ontmoeten. Dan kun je vragen stellen en ervaringen of verhalen delen. 

Geef je reactie

Heb je één van onze voorstellingen gezien en wil je een reactie of opmerking geven? Dat kan, ook anoniem, via dit reactieformulier.

Ik ben:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.