HannaH
... en uiteindelijk brengt niet de waarheid maar de openheid HannaH, Lars, Omar en Liza dichter bij elkaar en dan blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven....
Gaan we samen dansen of vechtend ten onder?
Over de voorstelling
HannaH gaat over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming, de universele angst voor 'anders zijn’, over kwetsbaarheid, ontmoeting en verbinding.
Het is een originele en gedurfde ‘all-inclusive’ voorstelling die tussen de leerlingen/studenten – het publiek – speelt, in de dwingende setting van het lokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, het publiek (5e personage) en de ruimte (6e personage), waardoor een voortdurende spannende maar luchtige interactie ontstaat, zowel tussen de personages als met het publiek. Zo dagen we het publiek uit niet alleen stille getuigen te zijn, maar mee te voelen, mee te denken, mee te praten, en samen mede-eigenaar te worden van het verhaal.
Op een dag staan er vier nieuwe leerlingen/studenten in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots; Liza, het meisje met kies-pijn tussen twee culturen; Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft; en HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet. Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. Er ontstaat een spel van afwachten, aftasten, contact maken, territorium afbakenen, dierlijk snuffelen en ruiken, een spel van afstoten en aantrekken. Ze komen steeds verder uit elkaar te staan, maar uiteindelijk slagen Omar, Lars, Liza en HannaH er door hun openheid toch in bij elkaar te komen en blijken ze veel meer overeenkomsten te hebben dan dat ze ooit hadden gedacht. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven.
-> leerlingen voortgezet onderwijs vanaf 14 jaar, alle niveaus (HannaH 14+)
-> studenten mbo en hbo, alle niveaus en afdelingen (HannaH 16+)
-> studenten van lerarenopleidingen.
Credits
REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof | TEKSTBEWERKING MBO/HBO Carolien Ruoff | ACTEURS Marjolein van der Meer, Barbera Oppenheimer, Geoffri Bel, Kevin Mckee | VORMGEVING Jan van Hoof | PUBLICITEIT & ACQUISTIE Hester Klein Tijssink | EDUCATIE Carolien Ruoff | BOEKINGEN Sandro van der Leeuw, Hester Klein Tijssink | PRODUCTIE Karen Savert | CHOREOGRAFIE Fariza Achoendova | FOTOGRAFIE & GRAFISCHE VORMGEVING Yell & Yonkers | TRAILER Ruut van der Beele
Mede mogelijk gemaakt door:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Marjolein van der Meer
Marjolein van der Meer, afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Naast haar werk als actrice, werkt Marjolein ook als simulatiepatiënt, theaterdocent en theatermaker binnen het amateurcircuit.
“Juist vanwege mijn grote passie voor spelen kijk ik er erg naar uit om door middel van een voorstelling, jong volwassenen aan het denken te zetten. Theater is in mijn ogen een mooi middel om confronterende en belangrijke onderwerpen op een creatieve manier aan te snijden. Je leert je op verschillende manieren te verhouden ten opzichte van de ander en van de wereld. Het zet je aan het denken over wie jij bent, wie de ander is en wat we met elkaar te maken hebben.”
Geoffri Bel
Odi Odi!
Geoffri Bel is de naam, acteren is m’n baan. Ik acteer vanaf mijn 10e en zat vanaf mijn 12e op de jeugdtheaterschool On Stage. Daar heb ik onder leiding/regie van Helen Kamperveen de basis van theater geleerd, en ik heb zelfs een paar hoofdrollen mogen vertolken. Enfin, ik heb gestudeerd aan de toneelacademie Artez, niet afgerond maar wel veel geleerd. Deze lessen gebruik ik nog elke dag tijdens een van mijn vele bezigheden. Het zij acteren, modereren, order picken, schrijven.
Ik leef voor en door kunst!
Lobi!
Kevin McKee
In 2020 studeert Kevin McKee af aan de opleiding Fontys Docerend Theatermaker in Tilburg. Tijdens zijn opleiding heeft hij met veel verschillende doelgroepen gewerkt, zowel amateurs als professionals.
''Ik ben blij om voor de tweede keer met Theater aanZ te mogen samenwerken. De thematiek en de publieksopstelling van de voorstelling HannaH spraken me meteen aan. Het is een voorstelling die voor zowel de leerlingen als acteurs spannend is om te spelen/om te zien. De thematiek ligt dichtbij de doelgroep en we spelen ook dicht op hun huid. Het is een voorstelling waar de taal direct is en personages elkaar niet sparen. Wat ik hoop is dat de leerlingen zich zullen herkennen in de worsteling om jezelf te durven zijn. Dat wat je naar de buitenwereld toont iets heel anders kan zijn dan wat er in je speelt. Zodat we uiteindelijk met minder oordeel, maar meer nieuwsgierigheid naar elkaar kunnen kijken.”
Barbera Oppenheimer
Ik ben Barbera Oppenheimer-Fernald, een hardwerkende en creatieve actrice, theatermaker en dans- en theaterdocent met een diepe passie voor het vak. 31-jaar geleden ben ik geboren in Suriname. Ik heb een partner en twee honden die mijn steun en toeverlaat zijn.
Mijn carrière is gevuld met uitdagende rollen, boeiende creatieve projecten en inspirerende leerervaringen. Als kunstenaar ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen en emoties tot leven te brengen op het podium. Mijn toewijding aan mijn ambacht en mijn liefde voor het delen van mijn kennis met anderen drijven me voortdurend om te groeien en te evolueren als professional in de wereld van theater en dans.
Reacties
Mei 2024 - docent Veluws College
"Het was erg waardevol om jullie voorstelling aan leerlingen te kunnen laten zien. Ik denk dat de thematiek van ‘anders-zijn’ en de vooroordelen die er zijn over ‘nieuwelingen in de klas’ erg goed past bij de doelgroep. De leerlingen waren naar mijn idee onder de indruk van alles wat er gebeurde. Leerlingen geven ook aan zich wat bewuster te zijn van de vooroordelen die ze hebben over anderen. Daarbij heeft de vooropdracht wel geholpen."
Mei 2024 - student pedagogiek HU
"Het was erg mooi. De situaties van discriminatie, onzekerheid, onwetendheid waren zo treffend neergezet. Heel herkenbaar en daardoor ontroerend. Wat het extra waardevol maakte voor mij was dat ze ook meer vertelden over de reacties van tieners op deze voorstelling. Ik denk dat dat duidelijk maakte waar de taak van ons als pedagogen ligt."
April 2024 - docent Yuverta Aalsmeer
"Wij kijken terug op een enorm geslaagde dag! Petje af voor de acteurs. Studenten waren open en eerlijk over hun ervaringen, de acteurs konden goed het gesprek aan gaan met de studenten. De voorstelling heeft zeker voor verbinding gezorgd. Wij kijken uit naar de voorstelling die nog gepland staat!"
April 2024 - Docent, Summa College
Student: ‘Doe het op elke school, het is heel belangrijk. Het is heel belangrijk dat je leert wat oordelen met je kunnen doen’.
Student: ‘Was heel leuk, niet zo saai, omdat het heel interactief was!’
Docent: Ik ben maatschappelijk heel erg betrokken, maar werd mij nog meer bewust van wat er in de maatschappij speelt. En dacht bijvoorbeeld: ‘o men dat jij dit echt mee maakt, je weet het wel.. maar omdat je er nooit in zit weet je het ook weer niet’.
Maart 2024 - Docent, Regio College
"En de voorstellingen waren…… fantastisch! Enorm waardevol en leuk voor de studenten, wat echt niet zo makkelijk is met deze doelgroep "
Mei 2023 - Docent, Summa College -> reactie op het educatiematieraal & podcast
"De podcast vond ik echt mega tof! Het begrip inclusie gaat echt leven als de acteurs praten over het creëren van een veilige sfeer om optimaal te kunnen ‘acteren’. Een tip vind ik de woordkeuze van de acteurs: cynisch, paradoxaal en nog een aantal anderen woorden vond ik moeilijk. NIET eruit halen, want goed als ze leren wat deze woorden betekenen, maar leg de woorden even uit."
26 april 2023 - Walter Groenen, directeur CJP
"HannaH (16+) zit dicht op je huid, en confronteert je met je eigen onzekerheden. Wie ben ik en mag ik er zijn ? Prachtig materiaal om het gesprek met je studenten en leerlingen te voeren en inzicht te geven en krijgen over waar we tegenaan lopen in onze interactie met de ander. Dus HannaH zou ik als docent zeker in huis halen."
Maart 2023 - Docent, Regio College|
"De setting en voorstelling waren goed. De onderwerpen liggen bij velen gevoelig maar het werd niet zo gebracht dat ze er te heftig op reageerden. Onze studenten waren allemaal geconcentreerd aan het kijken en eerlijk gezegd had ik dat anders verwacht. Respect naar de acteurs!"
Maart 2023 - Docent, Regio College
"De studenten waren erg positief over de voorstelling, en wij ook. Studenten werden er goed in meegenomen en het raakte op een positieve manier een snaar. Ook studenten die vanwege hun religie hieronder anders over denken, gingen hier ook goed mee om. Het was erg indrukwekkend en tijdens de nabespreking ging het ook erg goed. Ik heb de acteurs ook gesproken over de voorstelling en zij gaven aan dat zij de groepsgrote als prettig ervaarden, mooi meededen en mooie reacties kregen. Al met al was het een geslaagde voorstelling die naar mijn inziens zeker voor herhaling vatbaar is. De studenten hebben hierna nog tijdens de andere lessen hierover gesproken en dat het een indruk op hun heeft gemaakt."
29 maart 2023 - Annnemarie van der Riet, ROC Nijmegen
"Heerlijk om HannaH (16+) als eerste in da house te hebben ROC Nijmegen voor #Persoonlijk #Burgerschap! Een greep uit de reacties van onze studenten:
'Ik vond het echt een goede voorstelling.' - ‘Het ging over bij wie je hoort en bij wie niet. Die groepjes hebben we ook in de klas.’ - ‘Over hoe anderen je bepalen en onzeker maken over wie je bent.’ - ‘Discriminatie dingen van Omar waren herkenbaar.’ - ‘Heftig dat Lisa niet bij de zwarte en niet bij de witte mensen wil horen.’ - ‘Het moment dat Lars zegt tegen Hannah: ‘Dat ben jij niet’ kwam wel binnen.’ - ‘En hoe hij vertelt dat hij homo is.’ - ‘Mij raakte het toen ze om de beurt zeiden waar ze bang voor waren.’
Extra bijzonder waren de VIP studenten die meededen tijdens de repetitie 2 weken geleden en vorige week met acteur Marjolein van der Meer en tekstschrijver Marian van Hoof een kijkje in de keuken kregen bij the making of van HannaH. In de stijl van Theater AanZ deelden deze studenten persoonlijke verhalen en inspiratie over uitsluiting en anders zijn. Wat direct op of dichtbij de planken in kleine stappen werd omgezet in zelf theater maken! Dat belooft een nog mooie en lange samenwerking 💛"
20 februari 2022 - Jenifer Bram - De Waerdenborch
"Vandaag kwamen de acteurs van HannaH bij ons op school om 2 voorstellingen te spelen. Mooi om te zien dat de leerlingen sceptisch binnenlopen maar dat de acteurs hen al snel wisten te boeien, het was soms muisstil in het lokaal. Er gebeurt veel, het is erg interactief. Iets wat de doelgroep (vanaf 14 jaar) erg aanspreekt. De personages zijn actueel waardoor iedereen zich er makkelijk mee kan verbinden. Ik vond het acteerwerk super sterk, en het is een buitengewoon mooi theaterstuk. Ook waren de acteurs stuk voor stuk erg aardig en enorm betrokken bij de leerlingen. Aanrader!!"
17 december 2021 - Bram, namens Stichting InDifferent
"Ik was aanwezig bij de voorstelling HannaH. Naast het feit dat de voorstelling kwalitatief gewoon goed in elkaar zat, met sterk spel van de acteurs, die zowel binnen als buiten de voorstelling emotioneel geïnvesteerd leken, was het vooral bijzonder om te zien hoe het publiek ook onderdeel werd van de voorstelling. De groep jongeren die kwam kijken was heel gemêleerd. Dat zorgde voor een dynamiek waarbij er enigszins geschokt of met herkenning werd ingegaan op de racistische noten in de voorstelling, terwijl ik mezelf (als zijnde biseksueel) voornamelijk de homofobische opmerkingen herkende. De voorstelling is op zijn krachtigst wanneer het iets blootlegt over het publiek, je ziet meteen wie er ongemakkelijk wordt van homofobie, racisme, bodyshaming of vrouwenhaat. Ook het nagesprek werd een spiegel van de spiegel die de voorstelling zelf al was. Het was een best heftige middag met geëmotioneerde docente en soms opstandige leerlingen, maar ik was vooral onder de indruk. Al die dingen bij elkaar lijken mij het bewijs van de noodzaak van een voorstelling als deze."
15 december 2021 door leerlingen van Maarten van Rossem, Arnhem
"We vonden het een erg leerzame ervaring. We hebben veel geleerd over de maatschappij. De voorstelling gaat over wat de personages hebben meegemaakt in het leven. Over racisme, seksisme en discriminatie. We vonden het goed hoe ze hun emotie konden uiten, ook konden ze het goed verwoorden."
16 november 2021 door Nancy, Lyceum Elst
"Ik heb de voorstelling nu 2 keer gezien, maar het blijft een leuke voorstelling om naar te kijken. Het is een stuk van de realiteit die velen meemaken, maar mensen die het niet meemaken, realiseren zich dat niet. Het is dus een goede voorstelling om de realiteit zichtbaar te maken voor iedereen. De acteurs en actrices doen het ook heel goed en door hun kun je je goed inleven in de personages. Heel erg leuk en applaus voor de acteurs en actrices!"
19 oktober 2021 door Michelle Schmitz, docent NSG Groenewoud
"Onze school staat bekend als een tolerante plek waar jongeren zichzelf mogen zijn. Dat dit niet altijd door iedereen zo ervaren wordt en het gesprek daarover soms heel spannend is, bleek vandaag maar weer eens. Onze groepen waren er stil van. Genoeg om mee verder te werken, bedankt!"
14 september door Delano - leerling VO
"Ik vond de voorstelling zo enorm mooi, het heeft me heel erg geraakt, omdat ik mij zo erg kon verplaatsen in wat er gebeurde, echt enorm goed gedaan, onder andere scholen zouden ze deze voorstelling moeten spelen, want mensen leren er hopelijk echt van, groetjesss!"
31 mei 2021 door Flynn - leerling VO
"Ik heb het toneelstuk heel erg gewaardeerd. Ook omdat ik mezelf erin zie. Ik ben dan geboren als Tim maar ben erachter gekomen dat ik op jongens val en non-binair ben, met de naam die ikzelf fijner vind: Flynn. Heel erg bedankt voor deze voorstelling, ik heb ervan genoten. Ik denk ook dat andere queer jongeren dit zeer fijn vonden om te zien dat ze niet alleen zijn."
Leerling VO
"Ik wou zeggen dat ik de voorstelling echt super mooi vond. De dingen die daar gespeeld werden, gebeurt dagelijks en ik realiseerde me dat veel mensen daartegen aanlopen, waaronder ikzelf ook. Dank jullie wel voor de mooie voorstelling."
Raymond Tassenaar, beleidsadviseur Cultuur bij Provincie Gelderland
"Ik was onder indruk van de voorstelling die jullie hebben gemaakt. Het was prachtig. Ik hoop dat HannaH de komende jaren nog door veel jongeren gezien zal worden. Want het is een mooie en krachtige manier om maatschappelijke issues onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken."
Zilla van der Stap, Gemeente Capelle aan den Ijssel
"Wat een verpletterende voorstelling. Ik was er gewoon de hele dag van slag van, op een positieve manier. Gedurende de voorstelling zie je de concentratie toenemen en zodra jongeren in de gaten krijgen dat het ook over hen gaat en je niet weg kan kijken, ontstaat een mooi kantelpunt. Dan raken ze geboeid. Dat blijf ik erg knap vinden in jullie aanpak. Wat fijn dat er ruimte werd gegeven voor jongeren die wilden praten of vragen wilden stellen aan de acteurs. Je ziet dan zoveel leerlingen die blijven hangen en die behoefte hebben om hun verhaal te doen."
Bernice Schutte, teamleider havo 4, 5
"De voorstelling sluit goed aan omdat je op zoveel en ieder op eigen wijze anders kan zijn dan anderen. En op een zeer kleurrijke, multiculturele school als de onze voorziet Hannah duidelijk in een behoefte."
Anoniem
"HannaH gaat over hoe we allemaal verschillen in anders zijn. Wat ik bijzonder vond aan de voorstelling was de constante verandering in de dynamiek. Het ene moment voel je met tranen in je ogen mee met een karakter, en het andere moment maak je je boos om wat datzelfde personage zegt. Het zet je aan het denken over je eigen gedrag, en ik ben blij dat ik deze voorstelling heb meegemaakt."
Joost Pluim, drama- en wiskundedocent SSGN
"Alle personages van HannaH lopen rond op het SSGN. Als ik maar enigszins kan bijdragen dat er bruggen worden geslagen tussen deze personages en leerlingen een kijkje kunnen nemen wat er om gaat in de hoofden van elkaar, dan draag ik graag aan HannaH bij."
Speeldata
Theater AanZ speelt haar voorstellingen door het hele land. Dit zijn vrijwel altijd besloten voorstellingen. In overleg met de school is het mogelijk om twee gasten namens Theater AanZ te laten aansluiten bij één van de voorstellingen. Wilt u wel meer weten? Mail dan naar hester@theater-aanz.nl.
vrijdag 30 augustus 2024 Doetinchem
woensdag 11 september 2024 Nijmegen
vrijdag 13 september 2024 Utrecht
woensdag 18 september 2024 Hilversum
woensdag 25 september 2024 Sommelsdijk
vrijdag 27 september 2024 Zwolle
woensdag 2 oktober 2024 Utrecht
vrijdag 4 oktober 2024 Amsterdam
woensdag 9 oktober 2024 Utrecht
vrijdag 11 oktober 2024 Nijmegen
woensdag 16 oktober 2024 Eindhoven
vrijdag 18 oktober 2024 Amsterdam
woensdag 23 oktober 2024 Zaandam
woensdag 30 oktober 2024 Nijmegen
vrijdag 1 november 2024 Nijmegen
vrijdag 8 november 2024 Tilburg
woensdag 13 november 2024 Zaandam
vrijdag 15 november 2024 Zaandam
woensdag 20 november 2024 Doetinchem
vrijdag 22 november 2024 Amsterdam
woensdag 4 december 2024 Cuijk
vrijdag 6 december 2024 Nijmegen
woensdag 11 december 2024 Hoofddorp en Amstelveen
vrijdag 13 december 2024 winterswijk
woensdag 18 december 2024 Tilburg
Speelvoorwaarden
HannaH speelt in een groot lokaal. De ruimte is afsluitbaar en is zonder geluidsoverlast van derden. De voorstelling speelt voor maximaal 60 personen, waarvan minimaal 3 mentoren/docenten.
Publieksopstelling
Voor de publieksopstelling van HannaH is een ruimte nodig van ca. 12x12 meter of ca. 10x15 meter.
In deze ruimte staan tafels en stoelen voor 64 personen (60 leerlingen/studenten + 4 acteurs + x aantal mentoren).
In de ruimte zijn geen obstakels zoals prullenbakken, elektra-paaltje of pilaren.
Klaarzetten van de speellocatie
De acteurs zijn 1 uur voorafgaand aan de voorstelling aanwezig. De school wordt verzocht de publieksopstelling voor die tijd klaar te zetten.
Klik hier voor de plattegrond van de publieksopstelling.
Educatie
De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Tijdens de voorstelling HANNAH geven de personages, in contact met het publiek, vorm aan het stuk. Aansluitend aan de voorstelling gaan de acteurs met de leerlingen/studenten in gesprek. Nieuwsgierigheid naar elkaar staat daarbij voorop. We praten over wat het publiek heeft ervaren tijdens de voorstelling. Daarbij gaan we op zoek naar wat ons als mensen met elkaar verbindt. Ook is er ruimte om vragen te stellen.
Naast het voorstellingsbezoek biedt Theater AanZ de scholen een educatiepakket. Hierin wordt het thema van de voorstelling vooraf op een toegankelijke en speelse manier geïntroduceerd. Na de voorstelling biedt het educatiepakket handvatten om verder door te praten over de voorstelling. Klik hier voor het educatiepakket.