HannaH educatie na afloop
Doel van de les
De leerlingen/studenten
- gaan in gesprek over wat hen is bijgebleven na het zien van de voorstelling en/of wat de voorstelling bij hen opriep.
- koppelen de thema’s uit de voorstelling aan hun eigen belevingswereld.
- oefenen met luisteren naar elkaar, nieuwsgierig zijn naar elkaars beleving en aandacht te hebben voor de zorgen of behoeften achter iemands gedrag.
- geven op een creatieve manier vorm aan de verbinding die zij zijn aangegaan met elkaar en de voorstelling.
SPREEK
Bij deze opdrachten horen de volgende documenten:
Begin de les met het opfrissen van het geheugen, wat hebben we ook alweer gezien? Wat is er bij gebleven van de voorstelling en het nagesprek? Zijn er opvallende uitspraken gedaan in het nagesprek? Was het een fijn gesprek? Heeft iedereen kunnen zeggen wat die wilde zeggen? Zo nee, wat hebben jullie nu nodig om dat alsnog te kunnen doen? Zo ja, zijn er nog dingen die jullie nu nog beter kunnen doen?
Verdeel de leerlingen/studenten in groepen en laat elke groep een andere uitspraak uit de verzameling quotes uit het script kiezen waarover ze in gesprek gaan. Vraag de leerlingen/studenten na afloop om met de hele klas te delen wat er is besproken.
- Stel dat het personage uit de voorstelling echt bij jullie in de klas zou zitten en deze uitspraak doet.
- Kan je je voorstellen waarom het personage deze uitspraak doet?
- Wat zou een goede manier zijn om hierop te reageren?
Pak de tekst over angsten uit de voorstelling erbij. Onderstreep de angsten die je herkent. Schrijf vervolgens op welke je er zelf aan toe zou voegen. Voor welke oordelen van anderen ben jij bang? Wanneer ben je daar bang voor? Bespreek in je groepje wat je hebt onderstreept. Zijn er dingen die iedereen in jullie groepje heeft onderstreept? Maak samen een lijst met alle door jullie onderstreepte angsten en vul die aan met jullie eigen voorbeelden.
DOEN
Hieronder volgen keuzeopdrachten. Je kan de leerlingen/studenten allemaal dezelfde opdracht laten doen of hen er zelf één laten kiezen. Laat de leerlingen/studenten aan het eind van de les iets van hun uitkomsten delen.
GEEN DADEN MAAR WOORDEN! Laat een groep een recensie over de voorstelling schrijven. Geef ze als tip mee dat een recensie bestaat uit drie delen: waar gaat de voorstelling over, wat vind je van de voorstelling, argumenten die je mening onderbouwen.
Theater AanZ leest graag de door uw leerlingen/studenten gemaakte recensie! Recensies kan je achterlaten via info@theater-aanz.nl.
DANS JE VRIJHEID TEGEMOET! Laat een groep een dans maken over vrijheid. Aan het einde van de voorstelling doen de vier personages een vrijheidsdans nadat Lars zijn coming-out beleeft. Lars gaat dansend zijn vrijheid tegemoet wanneer Omar tegen hem zegt: “Dans het eruit!”. Laat de leerlingen/studenten een nummer kiezen dat voor hen staat voor vrijheid en laat ze daar een dans op maken.
SPREEK JEZELF UIT! Laat een groep een rap of spoken word maken over verbroedering. Geef ze als tip mee dat ze ter inspiratie eerst allerlei woorden opschrijven die ze associëren met verbroedering. Wat is verbroedering? Wanneer de tekst klaar is, bevraag de leerlingen/studenten hoe ze het willen presenteren. Doen ze het als een rap of als spoken word? Dragen ze het samen voor of om de beurt?
RESPECT VOOR IEDEREEN! Laat een groep een korte film maken over respect. De film gaat over jongeren die geen respect voor elkaar hebben of elkaar pesten. Door een bepaalde gebeurtenis worden ze vrienden met elkaar. Laat de leerlingen/studenten bedenken door welke gebeurtenis ze vrienden met elkaar worden. Daarna kunnen ze rollen verdelen en de film opnemen.
Tot slot
Blik samen terug op de les. Was er een veilige en open werksfeer? Werd er oprecht en met respect naar elkaar geluisterd? Wat nemen jullie mee uit deze les? Sluit de les vervolgens positief af, vraag de leerlingen/studenten bijvoorbeeld om voor zichzelf een voornemen op te schrijven van iets wat ze kunnen doen om de veilige en open sfeer in de groep te verbeteren of in stand te houden.
Wij wensen jullie veel plezier met het lesmateriaal en zijn natuurlijk erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Vinden jullie het leuk om daar iets over te delen? Dat kan dat via deze link.