HannaH educatie vooraf

Doel van deze les

De leerlingen/studenten

  • worden geïnformeerd over het thema van de voorstelling en vertalen deze naar hun eigen leefwereld.
  • leren over het maakproces van de voorstelling en vergroten zo hun bekendheid met de kunstvorm.
  • worden zich bewust van het effect van een eerste indruk
  • denken actief na over en oefenen met een veilige, inclusieve manier om als groep over gevoelige onderwerpen in gesprek te gaan.
  • zijn bekend met de gedragsregels bij het theaterbezoek.

LUISTEREN

Bij de opdracht LUISTEREN hoort dit audiofragment: HannaH de podcast 

Luister 
  • Benoem de luistervragen en luister vervolgens gezamenlijk naar de podcast.
Schrijf
  • Hoe gaan de acteurs te werk bij het vormgeven van hun personage?
  • Wat vertellen de acteurs over de sfeer tijdens de repetities? Wat hebben zij nodig om hun werk goed te doen?
  • Wat doen zij om dit voor elkaar te krijgen?
Spreek
  • Bespreek de antwoorden die de leerlingen/studenten tijdens het luisteren hebben opgeschreven en ga er dieper op in aan de hand van de volgende vragen.
  • Is wat de acteurs benoemen ook op jullie werkpraktijk en/of leerproces van toepassing? Wat heb jij nodig om goed te presteren? Is dit voor iedereen gelijk? Heeft iedereen hetzelfde startpunt? Zijn er dingen die voor sommigen vanzelfsprekend zijn en voor anderen niet? Hoe kan dat?
  • Wat doen de regisseur en acteurs om een veilige en open werksfeer te creëren? Zijn er dingen die jullie herkennen? Die jezelf ook doet of zou kunnen doen? Kunnen jullie nog meer dingen verzinnen?
  • Kijk naar de door jullie opgestelde afspraken aan het begin van de les. Zijn er dingen voorbijgekomen die jullie niet hebben genoemd? Vul jullie lijst met afspraken aan.

KIJKEN

Bij de opdracht KIJKEN horen de vier portretten van de personages uit de voorstelling HannaH. Via deze link kan je de portretten downloaden om te printen ter voorbereiding op deze opdracht.

Schrijf

Voor deze opdracht heeft u de vier foto’s van de personages nodig. Kies een van de vier foto’s en houd deze omhoog zodat de hele klas het kan zien. Vraag de leerlingen/studenten hun eerste indruk te geven van deze persoon. Leg bij elk groep een foto. Vraag elk groep zonder censuur te fantaseren over wie deze persoon is en dit op de foto te schrijven. Wat is jullie eerste indruk van hem/haar?

Loop langs de groep en prikkel ze met de vragen zoals bijvoorbeeld:

  • Wat is zijn/haar bijbaantje?
  • Wat is zijn/haar afkomst?
  • Wat is zijn/haar seksuele voorkeur?
  • Op welke sport zit hij/zij?
  • Wat wil hij/zij later worden?
  • Naar welke muziek luistert hij/zij?

Wanneer iedereen klaar is, hang de foto's verspreid op door de ruimte. Bewaar deze foto’s voor de verwerkingsles na de voorstelling.

Kies

Stel de volgende vragen aan de groep en laat ze gaan staan bij de foto die ze kiezen. Vraag een aantal leerlingen/studenten hun keuze toe te lichten.

  • Wie is over 30 jaar president?
  • Wie is later miljonair?
  • Aan wie zou je een geheim vertellen?
  • Met wie zou je bevriend kunnen zijn?

Laat de leerlingen/studenten nog een paar vragen bedenken.

Spreek

Filosofeer met de leerlingen/studenten over wat een eerste indruk is. Stel de volgende vragen aan de groep om de vorige opdracht te bespreken:

  • Wat is een eerste indruk?
  • Waarom hebben we een eerste indruk?
  • Hoe komen we aan een eerste indruk?
Theater AanZ

Theaterregels

Ook tijdens het voorstellingsbezoek zijn er voorwaarden die ervoor zorgen dat de acteurs goed kunnen spelen. Bedenk samen wat jullie denken dat daarvoor nodig is. Bespreek daarbij in ieder geval hoe jullie onnodige geluiden en onrust kunnen voorkomen én samen zorg kunnen dragen voor een betrokken, open houding.

Denk aan

  • je aandacht bij de voorstelling te houden,
  • telefoons uit te zetten,
  • niet te eten of te drinken tijdens de voorstelling,
  • niet in of uit de ruimte te lopen tijdens de voorstelling,
  • jassen uit, capuchons en petten af en geen oordopjes in tijdens de voorstelling.

Tot slot

Blik samen terug op de les. Werkten de afspraken die jullie aan het begin hebben gemaakt? Lukte het om je eraan te houden? Wat werkte goed? Wat niet? Sluit de les vervolgens positief af. Vraag de leerlingen/ studenten bijvoorbeeld wat ze mee nemen uit het afgelopen uur.

Herhaal direct voorafgaand aan de voorstelling de door jullie opgestelde regels voor het theaterbezoek.

Wij wensen jullie leerlingen/studenten in deze les veel onderzoeksplezier toe en verwelkomen jullie graag bij de voorstelling!
Heb je nog vragen, laat het gerust weten via info@theater-aanz.nl